Selv en hærdet kommunikatør bliver glad for et veludrustet War-Room når krisekommunikation bliver nødvendig

6 råd til krisekommunikation

  1. Forbered vigtig data

    Formuler nogle lister over de vigtigste issues og enkle, klare beredskaber. Du kan med fordel have forberedt virksomhedens data på forhånd. Der er derfor ingen grund til at vente på at krisen begynder at rulle. Hvad har virksomheden at prale af? Har i en pose med lækre CSR tiltag i gemmerne? Frem med dem!

  2. Enkel kommunikation

    Bliver forklaringerne for lange mister læserne hurtigt fokus. Lad ikke din besked forsvinde i en lang forklaring. Hold det enkelt og klart.

  3. Hurtig kommunikation

    Stilhed er oftest ikke en god løsning. At vente med at handle er ikke god strategi. Tag hånd om krisehåndteringen så hurtigt som muligt.Så har du muligheden for at bremse udviklingen inden den løber løbsk.

  4. Kæmp i flok

    Afhold et dagligt morgenmøde og skab overblik over situationen. Det giver jer muligheden for at “kæmpe i flok” og gå ud med det samme budskab. På den måde bliver budskabet ikke trukket i flere forskellige retninger.

  5. Én talsperson med få budskaber

    Sådan kan du undgå at gøre indtrykket rodet og uklart. Er der allerede en talsmand i virksomheden der har ordet i sin magt, kan han være det oplagte valg. Alternativt, kan det være en fordel at investere i Medietræning til den der skal have kontakten med pressen.

  6. Fokus på fakta

    Hold det faktuelt. Hold ikke fokus på holdninger, garantier og alverdens løfter.