Genvejen til et professionelt profilbillede

  • hvad er et godt profilbillede?

En del af din onlineidentitet er, uden tvivl, det profilbillede du har valgt skal visualisere hvem du er. Hvilket type billede du vælger bør afspejle hvilken platform du er på og hvordan du ønsker at andre skal se dig. Når vi kommunikere med andre online, er profilbilledet det modtageren ser af os og det er udfra det  han eller hun danner sit indtryk af os.

På personlige netværker såsom Facebook eller din personlige Instagramprofil kan profilbilledet være uformelt og statistisk set skiftes disse ofte. Ser man derimod på et profilbillede på en professionel platform som LinkedIn, gælder andre regler. Her skal du have et professionelt profilbillede.

En LinkedIn-profil med et billede bliver nemlig set syv gange så ofte, som en profil uden billede, oplyser Nicole Willams, der er netværks-direktør for LinkedIn. “Billedet er et vigtigt og kraftfyldt branding-værktøj, og du skal bruge det meget strategisk,” siger hun i et interview Wall Street Journal.

Er jeg sur og skrap?

Jeg kastede forleden et ekstra blik på mit eget profilbillede, og tog det op til overvejelse:

  • Billedet er i høj opløsning
  • Det er blevet taget af en professionel fotograf
  • Det er ikke et dårligt billede

men men men

  • Jeg har fået at vide at jeg ser sur / skrap ud
  • Det er ikke i professionelle omgivelser (det er taget til en festival)
  • Det er ikke det billede mine samarbejdspartnere generelt har af mig
  • Det er ikke sådan jeg ser mig selv i arbejds sammenhæng
  • Tøjet er ikke formelt

Bente Nybo - Kommunikation, Markedsføring, Grafisk Design. Herning

Konklusion: Jeg skal have taget et nyt professionelt profilbillede

For at få brandet mig selv, online såvel som på fremtidige jobansøgninger, skal jeg have repræsenteret mig selv professionelt på mit profilbillede. Men da det (for mig) kan være ret svært at være objektiv når det kommer til billeder af mig selv, har jeg svært ved at vurdere hvad “et godt” professionelt profilbillede af mig selv er, besluttede jeg at bruge PhotoFeeler for at sammenligne mit gamle og nye profilbillede.

PhotoFeeler profilbillede eksperimentet

Jeg er i den heldige situation, at jeg har en veninde der arbejder som fotograf. Med hendes hjælp fik jeg taget en håndfuld nye portrætter, som jeg uploadede til PhotoFeeler for at få dem bedømt – og forhåbentligt opnå et højere resultat end på det gamle billede.

PhotoFeeler resultaterne

Det gamle profilbillede

Analyse af profilbillede #1

Alternativ #1

professionelt profilbillede PhotoFeeler

Alternativ #2

professionelt profilbillede PhotoFeeler

Alternativ #3

professionelt profilbillede PhotoFeeler

Hvad er det bedste billede?

Et hurtigt blik på resultaterne fra de nye billeder, afslører at det er værd at få taget et billede der er tænkt som “professionelt profilbillede. Resultaterne fra Photofeeler er betydeligt højere på de 3 nye billeder, end på det første. Omgivelserne, tøjet og udtrykket virker efter hensigten – selvom der er blandede meninger omkring min påklædning.

Billede #1 og #3 ranker højest efter de hver har modtaget de 20 stemmer. Billede #2 har modtaget helt modstridende kommentarer:

“Background is a little strange. Also the outfit seems like a nun.”
“Love your genuine expression, clothing, and background.”
Jeg har i alt fald fået lidt at arbejde med – og lidt at tænke over. Ét er sikkert: mit professionelle profilbillede på bl.a. LinkedIn vil se anderledes ud om ikke længe.

PhotoFeeler teorierne

The Perfect Profile Photo Infographic

Mød Fotografen

Agata RybackaAlsai Photography & Multimedia Design

Agata er en passioneret fotograf med slogannet: “Vores kunst er vejen at kommunikere mellem vores fælles vision og verden.” Agata har en baggrund indenfor International kommunikation og multimedie.

Besøg alsai.dk

Fotografen: Agata

About the Author:

Min blog er baseret på egne erfaringer og de overvejelser jeg har gjort mig igennem mit arbejde. Jeg er ligeså tilpas i et par gummirøjsere som jeg er i et par stiletter, og jeg elsker at bevæge mig rundt i kommunikations og medie verdenen . Jeg har tendens til at blive nørdet når jeg oplever god kommunikation eller markedsføring og resultaterne dette kan medføre – dog aldrig så nørdet at jeg ikke kan omsætte det et håndgribeligt resultat. Jeg elsker at udviklingen sker hurtigt og at jeg fortsat kan overvinde nye forhindringer. Jeg føler mig privilegeret over at kunne gøre en af mine hobbier til mit arbejde.

Leave A Comment

Plus på den sociale konto