#hashtag?

Hvad er det den kan? – Den der havelåge? Hvordan skal du egentligt bruge den og hvad får du ud af det?
Her er en lynhurtig og let gennemgang af det lille tegn ved navn; “hashtag”.

Hvad er et hashtag?

Du kan ikke undgå at se den lille havelåge lige meget hvilket socialt medie du åbner, men ved du hvad det kan? På vores gamle tryk-telefoner kaldte vi tegnet for “firkant” og hvis du ringer til Skat beder de om dine oplysninger, og minder dig om at “afslutte med firkant“. Når du er online, kan du meget mere med firkanten end at “afslutte”.

Forestil dig, at du har et stort bibliotek med uendelige rækker af bøger der indeholder uendelige mængder af information. For at kunne finde rundt i de enorme mængder af information, opdeles bøgerne efter emner eller forfatter af bibliotekaren. Det giver dig en reel chance for at finde netop de informationer du søger.

 

Hvad er et hashtag? Sådan bruger du det. Bente Nybo 

På samme måde kan du se hashtaget. Det lader det online folkefærd kategorisere deres opslag. Hvis platformen tillader det, vil ordet der står efter hashtaget blive søgbart som et link. F.eks: #selfie. Tænk på det som en brugerdefineret kategorisering.

Hvordan bruges det?

Når jeg kalder det for en brugerdefineret kategorisering, er det fordi brugerne (personen der skriver) er vedkommende der bestemmer hvilken kategori opslaget bliver placeret i. Hvis du gerne vil have at dit opslag skal findes, kan du prøve at sætte dig ind i hvad man typisk ville skrive for at søge på netop dit emne. På Instagram-billedet er hashtaget #bettiebangs brugt, da det er et søgeord den valgte målgruppe typisk vil bruge. Søger en anden Instagram-bruger på #bettiebangs vil vedkomende se billedet, og har mulighed for at interagere med afsenderen.

Hashtag på instagram Bente nybo

Et godt eksempel på brug af hashtag er hvis man kaster et blik på danskernes brug af Twitter. Her har hashtags været brugt længe, og brugen er derfor typisk af højere kvalitet her end på andre platforme.

Søger man på hashtaget #dkpol kommer der en lang strøm frem af opdateringer der har relation til dansk politik. Opdateringerne kan være fra ganske almindelige danskere, politikkere eller journalister. Ved at kategorisere opslaget som #dkpol, har man muligheden for at komme i kontakt med de øvrige brugere der har samme interesse for at diskutere emner indenfor det politiske.

hashtag på twitter dkpol bente nybo

Anden brug af hashtag

Med tiden har hashtaget fået endnu en funktion. Det er sket over tid, som brugerne har taget det til sig. Det er ikke unormalt at se et hashtag der er brugt som et udtryk for den følelse brugeren sidder med – lidt på samme vis som de ville bruge en smiley. Et eksempel på dette kan være #fml (fuck my life).

På visse platforme ser men ofte et overforbrug af hashtags, hvilket kan virke irriterende. Et eksempel kan være: #en#dejlig#dag#i#byen. Typisk er der ingen der vil søge på “#en” eller “#i” og det er derfor unødvendigt. Derudover kan det være belastende at skulle stave sig igennem lange rækker af hashtags, og det er skidt for brugervenligheden i opslaget.

Hvis du vil se en liste over de mest gængse hashtags i Danmark, kan du finde dem her. Listen er målrettet til Twitter brug, men der kan være megen inspiration at hente, selv hvis Twitter ikke er din favorit platform.

Jeg vil slutte af med “Hashtag” videoen med Justin Timberlake og Jimmy Fallon, og ønske dig held og lykke med brugen af hashtags.

 

 


 

Har du brug for hjælp til hashtags i din mediestrategi, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Kontakt