Man kan diskutere det trykte medie´s relevans når det omhandler Online markedsføring, kommunikation og sociale medier. Udviklingen indenfor de felter er under konstant udvikling, og ændringer sker inden en bog kan nå at blive skrevet og udgives.

Når det så er nævnt, elsker jeg bøger (Ja, sådan nogle i papir), og der er en håndfuld bøger om markedsføring, kommunikation og social media, jeg vil anbefale for mine med-nørder. Bøgerne har, på trods af udviklingen siden deres udgivelse, en vis relevans, og de er alle værd at bruge tid på.

Jab, Jab, Jab, Right Hook – Gary Vaynerchuk

How to Tell Your Story in a Noisy Social World

Gary Vaynerchuk viser, at mens kommunikation er stadig afgørende, betyder kontekst mere end nogensinde. Det handler ikke kun om at udvikle indhold af høj kvalitet , men at udvikle indhold af høj kvalitet perfekt tilpasset til specifikke sociale medieplatforme og mobile enheder – indhold kan skræddersyes til Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter og Tumblr.

Det er befriende læsning i en tid hvor alt for mange hævder “Content is King“. Måske flere burde fokusere på at ændre udsagnet til: “Context is King

Trust Me, I’m Lying – Ryan Holiday

Confessions of a Media Manipulator

Jeg skammer mig ikke (meget) over at indrømme at det første der fangede mig ved bogen, var det enormt flotte cover! Indholdet er dog ligeså fængende som indpakningen.

I bogen giver Ryan Holiday strategier for at opnå optimal god medieomtale. Metoderne er ikke fine, og kan måske ligefrem kaldes uetiske, men tilgangen er ukritisk og fri.  Drop de fine fornemmelser for etik og moral, og snyd dig til positiv omtale med hjælp fra ”Trust Me, I’m Lying”.

Ryan Holiday beskriver levende hvordan man manipulerer medierne – men han forholder sig dog også til hvorfor det er et problem!

End of Business As Usual – Brian Solis

Rewire the Way You Work to Succeed in the Consumer Revolution

Det er en ny æra af business og forbrugerisme, og du spiller en rolle i at definere det. Dagens største tendenser – den mobile web, sociale medier, realtid har produceret et ny forbruger landskab. Brian Solis udforsker denne komplekse informationsteknologiske revolution, hvordan det har ændret fremtiden for erhvervslivet, medier og kultur, og hvad du kan gøre ved det.

Jeg har stor respekt for Brian Solis og hans arbejde, og mener bestemt at han er værd at lytte til. Bogen er let at læse, og de – til tider – komplekse samfunds ændringer, er levende beskrevet med et strejf af Solis´ personlige oplevelser.