Google er gået ind i Fiber-industrien, under navnet Google Fiber. De tilbyder TV (mere end 150 kanaler og ”on demand” service) og hurtigt internet (100 mb). Der er allerede langt Google Fiber i 3 af USA´s byer (Kansas City, Provo og Austin) og i flere byer er det på vej.

Det er naturligvis i HD og du får 2tb opbevaringsplads på din netværksboks (Det vil sige at du kan gemme omkring 500 timers TV). Fjernbetjeningen bliver din foretrukne mobil-platform, så du kan bruge din tablet eller telefon som fjernbetjening.

Welcome to my ”fiberhood”?

Google Fiber tilbyder at installere deres fibernet hvis du bor i et område hvor der er flere interesserede. Planen er derfor, at du kan få Google Fiber hvis du og dine naboer giver udtryk for at I ønsker det i jeres område.

Nuværende oversigt: her kommer der Google Fiber

Google Fiber og Markedsførings muligheder

Kansas City forsøger Google Fiber sig med en ny form for markedsføring.

Tanken er, at reklamerne på fjernsynet skal blive ligeså relevante som de er på hjemmeside. Marketeers vil kunne segmentere deres annoncer så det kun er personer i deres målgruppe der modtager reklamen. Kunderne vil derfor kunne slippe for irrelevante annoncer.

Ønsker kunderne ikke at modtage segmenterede reklamer, kan dette fravælges via en indstilling på Google Fjernsynet. Google Inc. udtaler at der ikke vil komme flere annoncer – annoncerne vil bare være mere målrettede for at sikre relevans til seerne.

Annoncøren betaler kun hvis annoncen bliver vist

I modsætning til traditionelle TV reklamer, skal annoncøren på Google Fiber kun betale for det antal annoncer der bliver vist – altså på samme måde som det sker med hjemmesideannoncer.

Selvom der, allerede nu, diskuteres privatliv, dataindsamling og etik, bliver det interessant at følge den udvikling der ,for Google, virker som en selvfølge. Jeg tror det er endnu et skridt på vejen til at ændre den måde vi bruger vores markedsførings-kroner på.